29 december 2018

Goede voornemens; de een maakt ze elk jaar opnieuw, de ander heeft ze het hele jaar door en een derde vindt het maar onzin. We lijken er een beetje een haat-liefdeverhouding mee te hebben. Maar als we goede voornemens nu eens zien als wensen? Dan gaan er wellicht wat minder hakken het zand in. Want wensen, die hebben we toch allemaal? Zowel op persoonlijk gebied als op zakelijk vlak. Zo zal geen organisatie ontkennen graag meer succes te willen. Of voorspoed in stand te willen houden. De bewezen succesfactor voor bedrijven? Bevlogen medewerkers.

Het juiste poppetje op de juiste plek en je bedrijfsresultaten kunnen niet anders dan beter worden. Hoe vaak horen we dit wel niet? En het klinkt zo simpel, maar is het dat ook? Er zit een kern van waarheid in. Maar wil je echt blijvend succes boeken, focus je dan op de aangeboren aard, de ‘natuur’ van medewerkers. Richt je op dat wat iemand drijft, in plaats van alleen te kijken naar de competenties op het curriculum vitae of de gevormde persoonlijkheid die je in een gesprek ervaart.

Kritische succesfactor

Internationaal is slechts 33 procent van de medewerkers bevlogen in hun werk. Dat is schrikbarend laag. Betekent dit dan dat zij hun werk niet goed doen? Nee, bevlogenheid of employee engagement geeft ons geen inzicht in iemand zijn competentie om bepaalde activiteiten uit te voeren. Het vertelt ons in hoeverre de persoon energie krijgt van de activiteiten die hij doet. Het is de kritische succesfactor voor organisaties. Wil je als organisatie het verschil maken, dan is het noodzaak in te zetten op de juiste inzet van je Human Capital, door je te richten op het realiseren van bevlogen medewerkers.

Je unieke zelf

Het geeft veel managers een gevoel van onmacht dat ze met alle bestaande (persoonlijkheids)testen, assessments en andere bedrijfsorganisatietools niet in staat zijn de kernwaarden waardoor iemand bevlogen raakt inzichtelijk te maken. Het advies aan bedrijven? Zet de juiste persoon in de juiste rol. Dit is onlosmakelijk verbonden met het advies aan medewerkers: wees je unieke zelf, doe die activiteiten waar je van nature voor bedoeld bent. Alleen dan kun je jouw hoogste, beste bijdrage leveren, in werk en privé.

Core Values Index

Een betrouwbaar en gevalideerd instrument dat in minder dan tien minuten de onveranderbare aangeboren kernwaarden van iemand in kaart brengt is de Core Values Index (CVI). De CVI kent een wetenschappelijk aangetoonde betrouwbaarheid van 97,7 procent. Het is het eerste meetinstrument dat bewezen inzichtelijk kan maken van welke activiteiten iemand van nature bevlogen kan raken. Waar krijgt iemand energie van? Welke taken kosten hem energie? Wat zijn de persoonlijke drijfveren om bevlogenheid te behouden of om beslissingen te nemen? En welke teambijdrage wil iemand leveren? De sleutel om de bestaande 33 procent employee engagement te verslaan ligt in deze onveranderbare aangeboren kernwaarden, iemand zijn natuur.

Bevlogenheid voor bedrijfsresultaat

Met andere tools kon men de 33 procent niet verslaan, doordat deze gefocust zijn op het inzichtelijk maken van wie je bent geworden of wat je vandaag kunt, je ‘nurture’. Het is zowel goed voor je medewerkers als voor je organisatie als elk individu de juiste rol heeft. Dit betekent dat je medewerkers niet alleen de competentie hebben die activiteiten uit te voeren die bij hun rol horen, maar ook bevlogen zijn ín hun rol. Juist dit kan je bedrijfsresultaat een mooie boost geven. Interessant? Kijk dan eens op www.jouwcvi.nl. En: laat 2019 maar komen!

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws