14 maart 2019

Na het recordaantal van 27 deelnemende bedrijven vorig jaar, organiseert Rabobank dit jaar weer een Circular Economy Challenge voor ondernemers in de regio’s Zwolle en Stedendriehoek. Bedrijven die broeden op een circulair product of businessmodel krijgen een jaar lang begeleiding van de bank, MVO Nederland, KPMG en andere experts. Aanmelden kan vanaf nu bij de lokale bank.

Deelnemers van 2018 en potentiële deelnemers van 2019 kwamen maandagavond 11 maart samen bij Thereca, een van de deelnemende bedrijven. Geen congreslocatie als decor van de avond, maar de assemblagehal van het bedrijf op bedrijventerrein H2O in Hattemerbroek. Maar liefst 175 aanwezigen luisterden naar de inspirerende verhalen van ondernemers die tijdens de challenge van 2018 een circulair idee doorontwikkelden tot concreet concept. Anne-Greet Kreder vertelde over de circulaire vondst van Hogeschool Windesheim: ‘Op Windesheim worden nogal wat kopjes koffie gedronken. Het koffiedik dient nu als bodem voor het kweken van oesterzwammen. Die zwammen worden vervolgens weer verwerkt in vegetarische bitterballen, die onze cateraar op school serveert. Zo wordt afval grondstof.’

Circulariteit is economie
Circulariteit draait om minder grondstoffenverbruik, minder afval en minder kosten. Meer samenwerken en blijven innoveren. Om bedrijven daarmee op weg te helpen, is er de Circular Economy Challenge van de Rabobank. ‘Maar liefst 85.000 ondernemers in Nederland zijn al bezig met circulariteit. Van fietsenmakers tot bouwbedrijven’, zegt Jacco Vonhof (directeur van het deelnemende schoonmaakbedrijf Novon en voorzitter van MKB-Nederland). ‘Circulariteit is economie. We kunnen geld verdienen met circulaire concepten. Niet verdienen om het verdienen, maar verdienen om opnieuw te kunnen investeren in de toekomst van onze bedrijven, voor toekomstige generaties. Rabobank kan aanjager zijn van deze beweging.’  

Klaar voor de toekomst
Op de vraag waarom nu juist de bank het voortouw neemt, antwoordt Gerard Kok, directievoorzitter Rabobank Noord-Veluwe: ‘Banken selecteren doorgaans de bedrijven waarmee ze in zee gaan. Rabobank trekt liever samen met de bedrijven op om ze circulair en dus toekomstbestendig te maken.' Robbert Wapstra, directeur van Edel Carpets uit Genemuiden, deelt die visie. ‘Ons bedrijf bestaat honderd jaar. In de challenge hebben we gewerkt aan circulair tapijt; aan het eind van de levensduur kunnen we alle materialen verwerken tot een nieuw tapijt. Zo krijgt ons bedrijf weer honderd jaar erbij.’ De ondernemer geeft de aanwezigen nog een tip mee: ‘Gewoon beginnen. Zet stappen, want dat motiveert je hele bedrijf.’ 

Kleine stappen, groot effect
Dat sneeuwbaleffect werd aan het eind van de bijeenkomst nog eens onderstreept, met het inspirerende verhaal van Trashpackers: het initiatief van een backpacker die besloot om in zijn eentje een strand te ontdoen van zwerfvuil. Foto’s van ‘de toerist die de stranden van Maleisië schoonmaakt’ gingen viraal en zetten wereldwijd mensen aan tot het opruimen van zwerfafval. Inmiddels is 3.054 kilo afval geruimd en zoekt Trashpackers mogelijkheden om er middels 3D-printing producten van te maken. 'Zulke verhalen laten zien dat een kleine stap een enorm verschil maakt. Tijdens de challenge kijken ondernemers samen met professionals van KMPG Sustainability, Rabobank en MVO Nederland welke circulaire kansen een bedrijf heeft, we koppelen ze aan organisaties die de ideeën versterken en geven workshops om de plannen concreet te maken', zegt Maurice Bergman (op de foto), accountmanager groot zakelijk bij Rabobank IJsseldelta. ‘Van idee naar actieplan dus. Geen praatsessies, maar echt aan de slag.’

Aanmelden kan bij de accountmanagers van de lokale banken in de regio’s Zwolle en Stedendriehoek. Meer informatie: rabo.nl/ijsseldelta/cec.

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws