21 maart 2019

Willen we de economie in onze regio laten floreren, dan hebben we goede mensen nodig. Maar hoe krijgen we die mensen hier? Vaak speuren we voor een antwoord op die vraag de hele horizon af, terwijl er een wellicht hele mooie oplossing pal voor onze voeten ligt: onze eigen vrijetijdssector.

 

Zou jij verkassen naar een regio waar het saaiheid troef is? Inderdaad, om goede mensen hier te krijgen, is het belangrijk dat hier genoeg te zien, te doen en te beleven is. Verhuizen vinden veel mensen prima, zolang het op de nieuwe bestemming goed toeven is. Hierin schuilt een prachtige uitdaging voor de vrijetijdsondernemers in deze regio.

Van prettig verblijf naar vestigingsplek

De vrijetijdseconomie is altijd belangrijk voor een regio. Verschillende bedrijfssectoren en de vrijetijdseconomie kunnen elkaar versterken. Een goede, gastvrije vrijetijdssector kan bijdragen aan een goed vestigingsklimaat. Het mes snijdt aan twee kanten. Als een zakenman hier een prettig verblijf heeft gehad met zijn gezin, onthoudt hij deze regio ook als vestigingsplaats. En andersom: een zakenman die zich hier wil vestigen, kijkt ook wat er voor zijn gezin te doen is op het gebied van vrijetijdsbesteding, cultuur en scholing.

Aantrekkelijk vrijetijdsaanbod

Het is een feit: als een bedrijf zich hier vestigt, komen er vaak ook gezinnen mee. Daarom is het zo belangrijk dat deze regio niet alleen bedrijven heeft met carrièrekansen, maar dat er ook een rijk cultureel aanbod, mooie internationale sportevenementen, culinaire verwennerij op hoog niveau en andere aantrekkelijke factoren zijn. Natuurlijk begint het bij de bedrijven. Maar het verhaal eromheen moet ook kloppen.

Durven vernieuwen

Op zoek naar kansen? Er zijn mooie mogelijkheden voor de vrijetijdseconomie en bijvoorbeeld de technieksector om verbindingen aan te gaan. Recreatieondernemers kunnen hightechkennis goed gebruiken en er hun voordeel mee doen. In de vrijetijdseconomie zelf veranderen beroepen overigens ook onder invloed van techniek. Booking.com en andere boekingssites maken het flyeren op beurzen achterhaald. Airbnb.nl daagt recreatieondernemers uit ook laagdrempelige formules in de markt te zetten. Duidelijk is wel: creativiteit en vernieuwing zijn de komende decennia de toverwoorden om te blijven groeien. Achterover leunen lijkt dus geen optie.

Gastvrij en persoonlijk

Met een open blik blijven kijken naar technologie is voor de vrijetijdssector misschien wel van levensbelang. Een voorbeeld: je kúnt zeggen dat robotica arbeid gaat verdringen. Maar misschien kunnen sommige handelingen in bijvoorbeeld een keuken wel heel goed door robots worden gedaan. En biedt robotica daarmee de oplossing voor het tekort aan koks. Waardoor de echte topkoks zich kunnen toeleggen op wat robots nooit zullen kunnen. En ook door digitalisering verandert veel. Een receptioniste hoeft door de boekingssites geen kamers meer te boeken. Ze kan zich onderscheiden door de gastvrijheid en persoonlijke aandacht, waaraan we juist zo’n behoefte hebben in deze jachtige tijd.

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws