9 april 2019

Er is momenteel geen sector die nóg sterker aan verandering onderhevig is dan de boodschappenbranche. De ontwikkelingen zijn zowel zichtbaar aan de kant van de consument als aan die van de producent.

 

Dat er een flinke beweging zit in de boodschappenbranche, blijkt wel uit deze vier veranderingen.

1: ‘on demand’, maar wel bewust

Over het algemeen wordt de huidige generatie op boodschappengebied steeds luier. Waar jarenlang gemak sowieso al voorop stond - samen met een lage prijs - verschuift gemak nu naar ‘on demand’: boodschappen doen waar en wanneer je maar wil en het dan ook nog snel in huis hebben. Daarbij blijven lage prijzen wel een belangrijk koopargument. En er is nog een derde punt bijgekomen: bewustwording. Met name de ‘millenniums’, de studenten van nu, zijn heel kritisch. Zij beslissen snel, maar heel bewust. En deze bewustwording geldt ook bij oudere mensen. Zij komen bijvoorbeeld naar een biologische winkel of naar een boerderijwinkel vanwege de verantwoorde producten en de beleving. Al gaat het grootste deel van de mensen - vooral door de weeks - nog steeds voor makkelijk, oftewel de supermarkt.

2: vraag naar verantwoord

Steeds meer consumenten willen steeds meer verantwoord boodschappen kunnen doen. En producenten willen ook wel verantwoord telen, alleen dit loont (nog) niet altijd. Een voorbeeld: zodra een supermarkt aardappels voor 2 cent goedkoper kan vinden, is een verantwoord bezige boer buiten beeld. Dus al wil de consument bewust kiezen, door het filter dat supermarkt heet kán hij soms niet eens kiezen. Maar verantwoord, duurzaam en biologisch boeren kost nu eenmaal meer geld. Daardoor zouden boeren een fatsoenlijke prijs voor hun producten moeten blijven ontvangen. Ook van de supermarkten, zodat de consument een keus heeft.

3: minder anonimiteit

Producenten willen de anonimiteit steeds meer tegengaan. Je ziet boeren en producenten dus steeds meer communiceren. Via sociale media laten ze bijvoorbeeld regelmatig zien wat ze doen en hoe de dieren worden gehouden. Daarnaast willen ze dat het mogelijk blijft voor consumenten om hen te bezoeken. Zodat mensen - in boerderijwinkels, op het erf, op het land en in de stallen - met eigen ogen kunnen (blijven) zien hoe de kwaliteit tot stand komt. Daarvoor scheppen ze graag optimale voorwaarden. Het kille van online shoppen wordt zo een beetje weggenomen.

4: meer transparantie

De openheid van het wereldwijde net draagt over het algemeen bij aan de bewustwording van de consument. We hebben toegang tot allerlei informatie en kunnen daardoor bewuster kiezen. Andere kant van de medaille: het internet geldt ook als een filter. Er worden dingen getoond waar wij volgens ons zoek- en surfgedrag interesse in zouden hebben. De vraag is daarom in hoeverre er daadwerkelijk sprake is van keuzevrijheid. Juist dit is de reden dat steeds meer aanbieders vooral transparant willen zijn. Door - ook en met name als ze geen verkooppunt hebben bij hun bedrijf - bijvoorbeeld een aantal keren per jaar hun deuren te openen voor publiek. Bezoekers zien dan hoe het eraan toegaat. Veel aanbieders geven dan tegelijk ook een stukje voorlichting. Zo wordt (ook) transparantie ingezet als middel om de afstand van productie naar consumptie te verkleinen.

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws