25 november 2019

Een overdracht van een familiebedrijf naar de volgende generatie is meestal complexer dan veel mensen denken. Want zit iedereen wel op dezelfde lijn? Families kunnen wel wat begeleiding gebruiken; tijdens, maar ook direct na de overname.

Als de opvolging eenmaal een feit is, hoe zorg je er dan voor dat je als familiebedrijf in de running blijft?

Herijk je kompas

Voor veel familiebedrijven is het belangrijk om continu te streven naar toegevoegde waarde. Een groot aantal bestaat immers al een hele lange tijd. Die bedrijven zijn door de jaren heen geëvolueerd en dan wil je door te innoveren toch steeds je kompas herijken. Het is raadzaam om na de opvolging van het familiebedrijf te bekijken wat je moet toevoegen        of aanpassen in je businessmodel om succesvol te zijn én blijven.

Wees zuinig op je samenwerking

Ook een goede onderlinge samenwerking is essentieel om in de running te blijven. Dat is bij ‘gewone’ bedrijven al zo, maar geldt voor familiebedrijven misschien nog wel meer. Je hebt immers een familieband en daarmee ben je op zowel een emotionele als een rationele manier aan elkaar verbonden. Je vertrouwt elkaar en je deelt een gezamenlijke passie. En ook als je zorgen hebt, deel je die met elkaar. De balans daarin vinden, kan best een zoektocht zijn, zeker na een opvolging. Des te belangrijker om niet alleen goed na te denken over hoe je het overnameproces wilt vormgeven, maar ook over hoe je na de opvolging de goede onderlinge samenwerking wilt ‘vasthouden’.

Hou je markt in de gaten

Waar je onderneming door de jaren heen waarschijnlijk nogal is veranderd, blijft één ding voor elk familiebedrijf wel hetzelfde: kansen pak je met beide handen aan. Daarvoor is het verstandig om steeds weer opnieuw, ook direct na – of zelfs al tijdens – de overname, te kijken naar jezelf én naar de markt. Innoveren is daarmee als het ware een werkwoord dat je wilt verweven in je bedrijfsfilosofie. Want het grootste gevaar van een familiebedrijf is wellicht dat je altijd hetzelfde kunstje blijft doen. Dus: kijk na de opvolging wat bij jezelf past, maar hou daarbij ook in de gaten waar de markt op dat moment om vraagt. En probeer daarop in te spelen, waar mogelijk vanuit verschillende disciplines. Veelal gaat het hierbij niet alleen om het maximaliseren van de winst op korte termijn. Vaker draait het om de lange termijn, juíst bij familiebedrijven.

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws