29 november 2019

We willen allemaal gezond zijn. Ons lekker fit en vitaal voelen. En dat is ook wat werkgevers willen voor hun medewerkers. Maar zijn we daar niet sámen verantwoordelijk voor? En waar beginnen we? Bij deze een handvol advies.

Op school krijgt iedereen allerlei diploma’s, maar niet voor gezond zijn en lekker in je vel zitten. Het gaat hier om onderliggende vaardigheden die we ons hele leven kunnen gebruiken. En als werkgever heb je meerdere manieren om jouw mensen hier een handje bij te helpen.

1: Verander je visie

Misschien moeten we allereerst eens breken met de oude opvatting van de Wereldgezondheidsorganisatie. Die zegt dat je pas gezond bent als er bij jou een vollédige toestand van én fysiek én mentaal én sociaal welbevinden is. Maar wie heeft dit nou allemáál? Misschien draait gezondheid juist meer om de manier waarop we omgaan met de dingen die we tegenkomen in het leven. Een ziekte of beperking, het overlijden van een dierbare of het verliezen van een baan bijvoorbeeld. Dan zien we gezondheid veel ruimer dan alleen als ‘niet ziek zijn’. Het gaat immers ook om je mentaal goed voelen, zingeving ervaren en meedoen in de maatschappij. Een bredere kijk dus, op de mens in zijn context.

2: Focus op de voorkant

Werkgevers willen voorkomen dat werknemers uitvallen, omdat ze moeilijk te vervangen zijn. Maar de aandacht gaat daarbij wellicht nog teveel naar de achterkant, naar de behandeling van mensen die uitvallen. Terwijl er zoveel meer winst te halen is als je aan de voorkant gaat zitten. En we onszelf afvragen: hoe kunnen we voorkomen dat we ooit dat hele traject aan die achterkant in moeten? Werknemers zijn natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid. Maar de omgeving waarin iemand woont, werkt, studeert en recreëert heeft een behoorlijke impact. Mensen brengen zoveel uren door op hun werk, daar liggen kansen voor de werkgever. Om de omgeving zo in te richten dat het voor iedereen makkelijker wordt om gezond gedrag te vertonen. Zodat dit standaardgedrag gaat worden.

3: Leer van elkaar

Zit jij in de non-profit-hoek? Vraag jezelf dan bijvoorbeeld eens af: wat doen ondernemers waar wij nog niet aan gedacht hebben? Want de non-profitsector heeft vaak uitgebreide kennis en veel ideeën, maar is meestal toch wat minder proactief. Aan de profit-kant is men goed in het in de markt zetten van een product, dienst of boodschap. En daar heeft men perfecte communicatiestrategen voor. Het is – op onze weg naar gezonde medewerkers – misschien een goed plan om de boodschap van de zachte kant te verbinden met de proactiviteit van de hardere kant. We zien het sociale domein en de sociale wetenschap kijken naar bedrijven; die kunnen hun klanten zo goed verleiden. Dus vraagt ‘sociaal’ zich af: hoe kunnen wij hun strategieën gebruiken voor het verleiden tot gezond gedrag?

4: Kijk naar schoolverlaters

Leren kun je als werkgever ook van mensen die net van school komen. Hen gaat het er heel vaak niet meer alleen om zoveel mogelijk geld te verdienen. Hoe zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden, is er aandacht voor ontspanning op het werk, kan ik mijn uren flexibel indelen en is er teambuilding? Zet je als organisatie in op al deze onderdelen, dan bevorder je het welzijn van je medewerkers, ben je onderscheidend bezig en heb je over de aanwas van talent zeer waarschijnlijk niet te klagen.

5: Praat met je personeel

Impulsen geven op het werk is belangrijk voor de gezondheid van je mensen. Maar eigenlijk zouden we overal consequent diezelfde stimulans moeten geven. Zo verleid je mensen nog meer tot gezond gedrag. Vraag vooral aan je personeel zelf wat voor hen werkt. Dat kan tot verrassende inzichten leiden. Dan is dat fruit op kantoor misschien niet zo belangrijk, maar wil iemand graag flexibeler werken, een uitdagender takenpakket, mantelzorg kunnen bieden of een training volgen. Bang dat je hieraan veel geld kwijt zult zijn en dat er straks geen mens meer op de werkvloer loopt? Die angst blijkt in de praktijk ongegrond, dus probeer toch dat gesprek aan te gaan. Je weet wat het kost als mensen uitvallen en je weet niet wat je inspanningen aan de voorkant gaan kosten. Ja, dat maakt het spannend, maar je bent zeker goedkoper uit.

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws