29 december 2019

Grote kans dat de manier waarop jij jouw klanten benadert nogal verandert door de jaren heen. Simpelweg omdat de wereld in een snel tempo verandert. Wil jij het nieuwe jaar in het teken zetten van meer focus op je klant? Beantwoord dan voor jezelf de volgende zes vragen en ga straks in januari goed van start.

Als jouw bedrijf een gevestigde naam is en een groot klantenbestand heeft, dan is het raadzaam om te focussen op het goed in beeld houden van je klanten. Zo ben je in staat om hen op elk moment optimaal te bedienen. Bij jonge ondernemingen zien we dat de focus vaak veel meer ligt op acquisitie en het opbouwen en uitbreiden van de klantenkring.

1: In welke fase zit jouw bedrijf?

Omdat elk bedrijf zich in een andere fase bevindt, moet je je strategie daar op aanpassen. Uiteindelijk hebben alle bedrijven dezelfde strategische basis nodig om steeds groter te kunnen worden, maar wel aan de hand van de fase waarin ze zitten. Je kunt niet dezelfde verwachtingen hebben bij een gerenommeerd bedrijf als bij een startup. Het gaat erom het uiteindelijke doel goed in beeld te hebben. De weg daar naartoe hoef je maar één keer uit te vinden door optimaal gebruik te maken van specialismen en de kennis die je in huis hebt.

2: Hoe ondersteun jij jouw medewerkers?

Laat de mens de belangrijkste factor zijn in je bedrijf. Door bijvoorbeeld je werknemers trainingen en opleidingen te bieden. Dan trek je jonge talenten aan, maar haal je ook talenten naar boven bij mensen die al langer bij je werken. Je mensen zorgen uiteindelijk voor het succes van je onderneming. Dan wil je hen ook graag verder helpen ontwikkelen, zodat ook zij kunnen meegaan met de steeds dynamischer wordende wereld.

3: Hoe verschillend zijn jouw medewerkers?

De grootste bedreiging voor snel groeiende ondernemingen is misschien wel ervaring. Ervaring hebben we nodig, maar het kan een valkuil worden doordat je altijd op je eigen ervaringen blijft teren; je komt niet meer tot nieuwe oplossingen. Jonge mensen met potentie en moderne kennis kunnen die ervaren mensen aanvullen. Daarom kun je maar beter een mix creëren tussen ervaren mensen en jonge talenten.

4: Ben je duidelijk genoeg naar je personeel?

Zorg dat je de werknemers binnen je onderneming goed begeleidt en dat zij precies weten wat hun taken en verantwoordelijkheden zijn. Iedereen moet van dag tot dag scherp hebben wat het doel is en de ruimte krijgen om zelfstandig hun functie in te vullen. Alleen dan kunnen ze vol energie iedere klant optimaal bedienen.

5: Wat is jouw klant-contactstrategie?

De kunst van goed ondernemen is dan ook – naast het aanstellen van de juiste mensen – scherpte, duidelijkheid en de vrijheid van zelfstandig functioneren. Bij startups is er vaak onvoldoende klantportfoliobeheer ingericht. En als je al jaren een bedrijf hebt, kan het zijn dat je teveel op hoofdlijnen gaat leiden. Natuurlijk moet je vooral de grote lijnen in de gaten houden, maar je moet ook goed weten wat in alle geledingen van je bedrijf gebeurt. Soms focussen bedrijven zich op een paar grote klanten. Ondertussen lopen aan de achterkant de kleintjes ongemerkt weg. Als zo’n grote klant dan ook vertrekt, heb je een probleem. Met een goede klantcontactstrategie kun je dat voorkomen. Het contact met je klant is je kerntaak. Daar moet je op focussen met iedereen.

6: Hoe bouw jij aan je merk?

Daarbij is het ook raadzaam om een sterk merk te bouwen. Een naam die klinkt als een klok; daar willen klanten als vanzelf graag bij horen. Je kunt jezelf als bedrijf steeds aanprijzen en als het ware opdringen aan een klant door voortdurend aan hem te trekken. Maar je kunt je merk ook zo aantrekkelijk maken dat klanten graag bij jou willen horen en uit zichzelf komen. Van push naar pull dus!

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws