20 januari 2020

Innoveren, innovatie, innovatief. Woorden waarin een mooie belofte schuilt: die van vernieuwing. En voor wie het nog niet wist - of zichzelf niet als bijzonder creatief inschat: innoveren kun je leren.

Maar hoe komen we op ideeën? Ploppen die zomaar op in ons hoofd of moeten we er echt voor gaan zitten om ze te laten ontstaan? En gaan we daarbij tot de grenzen van ons vakgebied of stappen we hier juist overheen? Durven we om hulp te vragen? En zo ja, bij wie kloppen we daarvoor aan? Innoveren kun je leren, maar innoveren is vooral van elkáár leren.

1: Vergaar ideeën, overal en met iedereen

We komen op ideeën door veel op andere plekken te komen. En bijzondere mensen te spreken. Dan kan er iets gebeuren, kan co-creatie ontstaan. In een andere setting kom je vaak van het een op het ander. Bijvoorbeeld tijdens het geven van lezingen. In dergelijke sessies ben je niet continu zelf aan het woord; het is net zo belangrijk om te luisteren. Je kunt ook studenten bezoeken op hun stageplekken, langsgaan bij ‘innovatie-arena’s, leerzame programma’s en documentaires op televisie bekijken, online leren van inspirerende video’s of interessante podcasts beluisteren.

2: Durf te denken én doen

Innovatief denken is geen gave. Je moet vooral durven vertellen, hardop denken, hoe raar een verhaal in eerste instantie ook lijkt te klinken. En vind het vooral niet erg als een idee niet aanslaat. Soms is het simpelweg te vroeg en dan komt zo’n ‘raar’ idee een paar jaar later toch terug. Soms is er eerst nog niemand te porren voor jouw idee en wordt je idee een aantal jaren later op diverse plekken op de wereld ingezet. Durf te doen dus, heb geduld en durf te vertrouwen.

3: Zoek studenten op

Studenten hebben een steeds belangrijker aandeel in het proces van innoveren. Je kunt heel veel bedenken, maar je kunt het niet allemaal ook zelf uitvoeren. Daarvoor is een team van slimme en vooral creatieve mensen nodig. Betrek bijvoorbeeld een groepje derde- en vierdejaars studenten bij je ideeën. Het leidt vaak tot verrassende inzichten, theoretisch én praktisch. Enkele tips? Maak van de samenwerking écht een samenwerking: tutoyeer elkaar, spreek elkaar aan op ideeën en durf de confrontatie aan te gaan. En wat te denken van brainstormsessies in de kroeg? De omgeving of de situatie waarin je elkaar ontmoet, kan de inspiratie zomaar kansrijker maken. Juist door elders te gaan zitten, komen de ideeën vaker los en ontstaat co-creatie.

4: Werk multidisciplinair

Ga vooral in gesprek met meerdere en heel diverse hbo-instellingen en universiteiten. Hierdoor krijg je al een boost in de creatie van kansen. Je staat er soms versteld van wat studenten weten, hebben gezien en met welke ideeën ze rondlopen. Kijk eens wat je van elkaar kunt leren. Indirect leveren we hierdoor meer studenten af die in staat zijn innovaties te realiseren die verder gaan dan bijvoorbeeld een kleine verbetering van een machine. De markt vraagt steeds meer om studenten die kunnen ontwerpen en dat vraagt om multidisciplinair werken.

5: Bied carrièrekansen

Voor scholen is het dus belangrijk om creatieve studenten te leveren. Het onderwijs loopt nu eenmaal altijd een beetje achter op het bedrijfsleven; scholen zijn volgend. Alleen al omdat afdelingen research en development van bedrijven hun ideeën geheim houden totdat ze ermee de markt op gaan. Om studenten goede carrièrekansen mee te geven, is het dus belangrijk dat ze hun creativiteit verder kunnen ontwikkelen. Studenten vinden eigenlijk elk project prachtig. Bied hen dus vooral die zo door hen gewenste proeftuin, waarin zij - of beter gezegd: jullie samen - volop kunnen ontdekken!

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws